söndag 10 maj 2015

Whitney

Förra gången jag besökte New York var moderna museet, MoMa, stängt för reparation. Då bestämde jag att nästa gång då ........

Nu var det alltså läge. Men den 1 maj  2015 hade man precis öppnat ett nytt Whitney museum, så MoMa får stå kvar på listan ett tag till. Whitney museet grundades på 1930-talet av Gertrude Vanderbilt Whitney men samlingarna hade vuxit och blivit så stora att man byggt ett helt nytt museum för dem. Det nya museet, ritat av Renzo Piano, ligger precis där High Line börjar - i det gamla slakthusområdet. Huset skall ge associationer till amerikanska hus med brandtrappor på utsidan. Det passade bra in i området men var inte särskilt spektakulärt - tyckte jag.




Samlingarna visade modern (twentieth-century and contemporary) amerikansk konst. Jag skulle behövt gått med på en guidad visning eftersom det var många konstnärer jag inte alls kände till. Alla var dock inte obekanta och det var intressant att se amerikansk konst samlad - det är vi ändå inte så vana vid.

Utsikt inifrån mueet


Några av de tavlor jag fastnade för dök också upp som reklam bl.a. i tunnelbanan. Det konstiga var att jag - trots att jag besökt museet och sett dem i "verkligheten"  ändå inte riktigt kände igen dem. När jag berättade detta för dottern fick jag förklaringen. Reklamen var gjord som Trompe d'oeil (lura ögat) - tavlorna hade satts upp på stativ i "rätt miljö" och fotograferats. Intressant.

Alice Neel, även visad på akvarellmuseet i Skärhamn

Edward Hopper; tavla

Samma tavla som ovan men inplacerad i miljö - affisch

George Tooker, Trompe d'oeil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar