söndag 17 januari 2016

6 kr och 55 öre

En gång om året går jag ned i källaren för att rensa ur förrådet. Jag sorterar och sorterar om. Flyttar från den ena kartongen till den andra - allt för att minska antalet kartonger. Sen uppdaterar jag mitt Excelark, så att jag vet var, i vilken kartong, en viss sak ligger. Hur ska jag annars kunna hitta det jag söker om ett år eller så.


En kartong innehöll papper som jag sparat efter mina föräldrar. Den lådan tog jag med upp i lägenheten för att gå igenom lite mer noggrant och om möjligt kasta i sin helhet. Jag fann en massa intressanta saker men kastade praktiskt taget ingenting. Sen bar jag ned lådan till källaren igen.

I lådan hittade jag bl.a. min pappas sista lönebesked - det han fick innan han pensionerades. Min pappa var timmerman och jobbade på ett av de varv som fanns i Göteborg i slutet av 1960-talet. Han hade jobbat på samma arbetsplats i många, många år, var yrkesman och hade stor erfarenhet. Hans slutlön var 6 kronor och 55 öre per timma!! Men då var ju inte ackordet inräknat.


2 kommentarer: