söndag 3 januari 2016

Nu är det gratis!

Jag gillar verkligen att det blivit gratis att gå på statliga museer - igen!

I stället för att ha en massa museer som står halvtomma och kostar pengar är det mycket bättre att öppna dörrarna och släppa in folk utan entréavgifter. Särskilt bra är det för oss pensionärer som kan slinka in, titta på en utställning eller en speciell sal, ta sig en kopp kaffe och sen åka hem. När jag tidigare skulle punga ut med 100 kr för ett besök hade jag en tendens att skjuta upp det tills jag kunde gå runt en hel dag för att få valuta för pengarna - som vi pensionärer tänker. Då var mina museibesök mycket färre än de kommer att bli i framtiden (är jag övertygad om).

Det nya året inledde vi med att titta på Rodinutställningen Nationalmuseum. Bra, lagom stor utställning. Det är tredje gången i år som jag tittar på Rodin. I våras var jag i Paris och besökte museiparken till Rodinmuseet och i somras "hittade" jag en staty på Göteborgs konstmuseum.


Den här, ganska lilla, utställningen (tre rum) visade många kända verk av Rodin men också verk av andra konstnärer som påverkats av honom. Här fanns bl.a. Camille Claudel - hans duktiga elev som blev så illa behandlad - representerad.



Här fanns en förstorad bild på hur Anders Zorn uppfattade Auguste Rodin.


Och så fanns här (förstås) många av Rodins verk men också bilder av honom själv.


Snygg skulptur och bild av Balzac

Kyssen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar