lördag 9 januari 2016

Paris bortom Paris

Man kan "fångas" av allt möjligt. När jag här om dan gick in i en bokhandel, fastnade jag för en bok bara för dess fina omslagsbild. Den visade Le Boulevard Barbès i Paris - ett foto taget på hästdroskornas tid. Det var en liten tunn bok med titeln "Paris bortom Paris". Jag bestämde mig för att köpa den men så loggade jag in på bibliotekets hemsida och såg att den fanns inne. Ingen kö. Bara att beställa och sen kunde jag, någon dag senare, hämta den på biblan hemma i Gröndal.


Paris bortom Paris handlar om vägar genom stan. Vägar bortom de kända turiststråken. Där beskrivs hur Paris har förändrats. Den ger perspektiv på stadslivet förr och nu. En trevlig, lättläst bok, som jag ska ta med mig på min nästa Parisresa (omlån) men det är ingen guidebok i egentlig bemärkelse.
Författaren, Karl Steinick, är kulturjournalist på SvD och har skrivit både om Paris och Berlin.

När jag våren 2015 var i Paris på "skolresa" besökte vi bl.a. Svenska Institutet. Där berättade de om institutets gästlägenheter som man kan få hyra under en månad om man är kulturarbetare eller forskare. Det är precis vad Karl Steinick fått göra. Efter vistelsen skrev han boken "Paris bortom Paris".

Vad skulle inte jag kunna skriva om jag också fick bo på Svenska Institutet en månad. Kanske flera stycken blogginlägg!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar