fredag 8 januari 2016

Vilket språk ska vi prata i Sverige?


I går tog vi tvärbanan till det nya varuhuset i Solna. Fel!! I går tog vi tvärbanan till Mall of Scandinavia i Solna.



I Mall of Scandinavia är det, i bokstavlig bemärkelse, högt i tak. Det är flashigt och det är snyggt. Det såg inte ut som ett vanligt varuhus eller köpcenter (som ordet mall översätts med i google) utan som ett amerikanskt mall - på svensk mark. Det är kanske därför inte helt fel att kalla detta affärscentrum för mall även om jag ogillar att man ständigt och jämnt stoppa in engelska ord när man pratar svenska. Jag gillar de amerikanska mallen och jag måste säga att jag gillade och fascinerades av det svenska också.




Det var kallt ute, den dag vi åkte till Solna, men inne i mallet promenerade vi på den stora breda avenyn, i bara tröjan. Allt fanns att handla - ett riktigt köptempel och lika högt i tak som i gamla kyrkor. Man kan gå in i någon av de snygga butikerna, man kan sätta sig och äta middag eller fika - massor med amerikanska matkedjor - man kan titta på utsmyckningen, man kan spela spel och man kan säkert göra en massa annat också.

Någon sa att Mall of S ska bojkottas. Jag förstår inte varför. Om det flyttar in en busslast människor till Stockholm varje dag måste det väl finnas underlag både för små lokala affärer, vanliga varuhus och något enstaka mall. Dessutom tyckte jag man vänder sig till olika grupper av konsumenter. På övervåningen passade utbudet köpstarka och på det nedre planet fanns det affärer för oss med enklare vanor. Jag gillade att det var så snyggt - inget hoprafs som det ofta är i köpcentra utanför många medelstora svenska städer. Där finns det mycket större anledning att sätta in bojkott - inte minst för att få behålla levande stadskärnor.



Ett slående intrycket var att all text var skriven på engelska - men är det ett mall så ska det väl vara engelska (amerikanska) som är förhärskande. Möjligen är det här vi också har lösning på den språkförbistring som råder i ett invandrarland som Sverige - vi lämnar svenskan och pratar engelska i stället.

Ett roligt inslag var att Ola Gillgren (son till kompisar från Sundsvall) var representerad med sin stol "Big Basket". All utsmyckning var snygg och jag hoppas det är unga nyutbildade designers som här fått chansen att visa upp sig.



2 kommentarer:

  1. Jag har inte varit där men jag kan inte dela din entusiasm. Det måste finnas bättre sätt att levandegöra en stad än dessa ständiga köpcentra. Finns det verkligen inte bättre sätt att ägna sin fritid åt än att gå omkring i köpcentra? All den där snitsiga konsten du beskriver har ju bara ett enda syfte och det är att du ska inspireras att handla

    SvaraRadera
  2. Ingen behöver åka till Mall of S. Det är ett avgränsat område som inte tränger sig på någon. Vill man inte handla åker man inte dit utan väljer en annan plats fritt från komers. Behöver man något finns här många affärer att söka i och då är det trevligt att befinna sig i ett snyggt köpcenter.

    SvaraRadera