måndag 13 februari 2017

Det stor kalaset




Jag "läste" den under bussturerna från Viñales till Trinidad och från Trinidad till Havanna - på Kuba. Fastän jag inte befann mig i Monterey i Kalifonien och det var länge sen årtalet skrevs 1937 kändes det ändå som jag befann mig i rätt miljö.

Det bor en grupp udda individer på Cannery row i Monterey. Det är om dessa udda individers liv berättelsen handlar. Roligt och absurt med mycket inlevelsefulla skildringar. Bra och nyansrikt språk. Lättläst. Berättelsen handlar helt igenom om en manlig miljö - de få kvinnor som finns med i handlingen är bifigurer. Trots det gillade jag "Det stora kalaset".



Jag har inte läst Steinbeck sen jag läste "Resan med Charley" i slutet av 80-talet inför min första resa till USA. Gillade den också. Den handlade om hur Steinbeck ger sig ut på en lång resa över hela USA tillsammans med din hund. Jag minns att han tyckte det var speciellt vackert i Montana. Senare har jag läst att Steinbeck var sjuk och detta skulle bli hans sista projekt.

I bokcirkeln var vi överlag positiva till "Det stora kalaset" även om inte alla gillade den. En av deltagarna tyckte den var fantastisk - hade så väl holistiskt som ekologiskt perspektiv.

När jag googlade på boken fann jag detta intressanta utdrag:
"-Det är en sak som jag alltid har undrat över, sa doktorn. Alla de egenskaper vi beundrar hos människor - godhet och generositet, öppenhet, ärlighet, känslighet och tolerans - är de som i allmänhet följer misslyckandet åt i vårt samhällssystem. Och de drag som vi avskyr - hårdhet, girighet, lystenhet, elakhet, egoism och självupptagenhet - är de som leder till framgång. Och folk beundrar kvaliteten hos de förra egenskaperna och älskar resultaten av de senare."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar