onsdag 22 februari 2017

Konståkning

SL (Stockholms lokaltrafik) ordnar visningar av tunnelbanans utsmyckningar - s.k. konståkning. För några år sedan följde vi med på en åktur utefter "Gröna linjen" från Fridhemsplan till Hötorget. En guide berättade anekdoter från tunnelbanans barndom och förklarade tanken bakom stationernas utsmyckningar. Varje gång jag är på någon av dessa stationer tänker jag fortfarande på guidens berättelser - bl.a. kallas den K-märkta stationen på Hötorget med sina kakelklädda väggar för en badrumsstation.

Idag var det dags för min Stockholmskurs att göra en egen liten konståkning. Vi började på Östermalmstorg och tittade på Siri Derkerts dekorationer, fortsatte till T-centralen, Kungsträdgården och avslutade visningen med Rådhuset.

T-centralen är en mycket stor station - flera nivåer och flera platser - och den första station som blev utsmyckad. Vi tittade bl.a. på Torsten Treutigers diskreta, små reliefer som finns på några av pelarna. Trots att det är en station jag ofta åker från - röda linjen mot Liljeholmen passerar här - har jag aldrig ens lagt märkt till dessa reliefer. Tunnelbanans blå linje har en egen perrong - längre bort och längre ned. Eftersom den blå linjen är den nyaste linjen är också denna del av T-centralen nyast. Hela perrongen går i blått (passar bra till blå linjen) och är dekorerad med stora bladrankor. I en stor grotta har de som jobbade med att bygga stationen avbildats som silhuetter. Konstnären har lyst på jobbarna och sedan målat in dem i grottan - en av arbetarna slår sönder § 32. Konstnären heter Per Olov Ultvedt.


Det finns flera "sajter" där världens snyggaste/häftigast tunnelbanestationer är graderade. På två av de sidor jag tittade finns just denna del av T-centralen med.

Förutom att jag nu gjort två konståkningar var jag också med vid återinvigning av Enskede gård, som Maria Miesenberger har smyckat.


Utsmyckningarna av tunnelbanan har gjort att det finns "konsthallar" i förorten, inte bara i centrala delar av stan.

1 kommentar:

  1. Hennes skulpturer finns även utanför Artipelag och i Engelska parken i Varberg
    agneta

    SvaraRadera