måndag 30 september 2019

Slow coffee

Vi kokar inte vårt kaffe, inte heller brygger vi det i vare sig i en enkel eller sofistikerad bryggare utan går till väga på gammaldags, traditionellt sätt. Vi sätter en bryggtratt ovanpå kaffekitteln mäter upp sju skopor kaffe och häller över en kanna kokande vatten. Blir både bra och gott och tar minimal plats i köket.


Nu bar det sig dock inte bättre än att vår Melittatratt gick sönder. Oturligt nog kastade jag den trasiga tratten utan att reflektera på saken - kunde kanske klistrat ihop den.

Sen började min jakt efter ny tratt. Men detta geniala och billiga sätt att brygga kaffe har blivit omodernt. Det finns inte längre några vanliga Melittatrattar i storlek 1 x 4 att köpa.

När jag här om dagen var inne på det "fina" varuhuset och frågade efter min saknade tratt fick jag veta att numera brygger man enl metoden "Slow Coffee". Att beskriva vad "Slow Coffee" innebar var dock inte så lätt. Till slut visade man mig den här bilden:


För 1795 kr kan man brygga kaffe på samma sätt som vi alltid gjort men med lite mer snofsiga attiraljer och till mycket högre pris. Är detta vettig produktutveckling? Har nu beställt en ny tratt på nätet, trots att jag egentligen inte är någon näthandlare.

Medan jag funderade på varför trattbryggt kaffe har gått ur modet råkade jag lyssna på ett Menyprogram (länk till programmet) med kaffe som tema. Tomas Tengby och Joanna Alm pratade om hur man får det optimala kaffet.

Maximal smak får man om man brygger kaffe med hjälp av gammaldags tratt!!  Man ska helst också använda nyrostat och nymalt kaffe.

Sen går man tillväga på följande sätt: Skölj först filtret, så att det är blött innan du väger upp kaffet - det blir mer exakt om man väger i stället för mäter. Väg upp 32 g kaffe och häll på en halv liter kokhett vatten. Se till att allt kaffet dränks i vatten. Fortsätt sedan att hälla på resterande vatten men häll gärna i form av en åtta så vattnet fördelas jämnt över kaffet.



I morse blev det nybryggt kaffe på sängen tyvärr aningen stark trots att det var bryggt enligt experttips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar