fredag 16 december 2011

Äntligen - dags för lite spänning

Efter en (tuff) höst med två bokcirklar och massor med svåra, "fina" och nästan alltid bra böcker (två av dem har jag ännu inte skrivit om) kunde jag äntligen sätta mig ner med en deckare i knäet. Härligt!

Under hösten har jag fått kläm på, hur enkelt det är att beställa böcker på biblan. Så fort jag hör om en ny bok som jag vill läsa, lägger jag in en beställning. Sen kommer det ett litet mejl och då är det bara att knalla ned till stan och hämta hem den. Det händer till och med att jag beställer fler böcker än jag hinner läsa.

I går hade jag en riktigt lat läsardag med en deckare som jag just hade hämtat hem. Jag började med soffan och boken, fick stressa för att hinna ned till stan och min kompislunch, hem till soffan och boken igen. Sen en liten paus för cirkelgym och så tillbaka till soffan. Innan jag släckte ljuset för natten var boken avklarad.

Vad var det då jag läste?

Jo, jag hade valt den isländske författaren Arnaldur Indridasons bok Svart himmel ***. Jag gillar Indridasons böcker. Jag tycker han skriver medryckande och berättar intressanta historier. Hans böcker tillhör mina favoritdeckare. Svart himmel handlar om perioden som föregick den isländska kraschen, hur ekonomin blåstes upp, hur folk rycktes med i haussen och så, naturligtvis, ett mord som driver historien framåt.

I dag är det dagen efter den lata läsdagen - en halv natt med deckare ger en seg förmiddag, cirkelgym ger en ond kropp. Det är nog lika bra att ta det lugnt i dag också! Pepparkaksdegen får nog stå kvar i kylskåpet till i morgon.

1 kommentar: