måndag 12 december 2011

Stormvarning

I slutet av förra veckan varnades det för oväder - storm och snö. Det kändes lite riskfyllt att ta tåget till Stockholm - skulle jag komma hem igen eller skulle jag bli sittande i timmar i ett kallt tåg. Blåsigt blev det men ingen snöstorm. Tåget kom fram i rätt tid men det blåste så jag inte kunde gå upprätt, när jag gick hem.

I tidningen fanns bilder från Göteborg som visade hur högt vattnet hade stigit - det ser ut som Fiskekyrkan flyter i kanalen.

Trots att det stormat rejält tyckte jag nog ändå att vi kommit undan ovädret lindrigt - ända till söndagens promenad till naturreservatet Stornäset. Då såg jag vad stormen ställt till. Den spångade vägen som legat på samma ställe i 15-20 år fanns inte längre kvar. Hela spången hade brutits upp, förflyttas flera meter och gått i sönder.






 Vilka enorma krafter det finns i en storm!

2 kommentarer:

  1. hu vilken storm. Här var det ljummet ute när jag gick hem från jobbet klockan 7 på kvällen. Ingen julkänsla direkt... Fast det är skönt att slippa kyla och att slippa skotta.
    Åsa

    SvaraRadera
  2. I Varberg blåste bryggan ut till kallbadhuset sönder i fredags för andra gången på tre veckor. De hade just hunnit laga den när andra stormen slog till i fredags

    SvaraRadera