onsdag 14 december 2011

En nästanpensionärs jul

När jag träffar folk som fortfarande jobbar, pratar de (så här i jultider) om hur trötta de blir på alla julbord de blir bjudna på. Jag kommenterar inte dessa lite förmätna påståenden men tänker i mitt stilla sinne: "Nu är ni allt lite storbjudna. Vi som inte längre jobbar - oss är det minsann ingen som bjuder på julbord!"

Men är det verkligen inte det? Hur är det med Tina? Har inte hon komponerat ett julbord just för oss, som hon nästan bjuder på (99 kr).

Jag har frågat maken otaliga gånger om han vill följa med till detta "fattigmans julbord" men "Icke sa Nicke". Så idag, när han har åkt till Paris för att avsmaka det franska köket - då passade jag på!

Sillar, sillar, sillsallad och lite till

Skinka, revben, inlagd strömming och annat smått och gott

Ris à la Malta med saftsås och ostkaka med grädde
Det var de grå pantrarna julbord! 80 procent av gästerna var äldre än mig. Jag satt bredvid ett par från Sollefteå som verkade ha gjort det till en vana att åka hit varje år och vi tyckte alla tre om det som stod uppdukat. Själv blev jag särskilt förtjust i den inlagda strömmingen. 
Tyvärr lyckades jag inte hitta recept på den inlagda strömmingen när jag googlade. Däremot hittade jag en bloggare som hade totalsågat Gävles julbord. Det enda som hade varit bra - cheddarosten - fanns inte ens med i Sundsvall - ändå gillade jag det mesta!

3 kommentarer:

  1. Det är mycket spännande att få följa med bakom kulisserna i ett liv utan klocka! Du får börja intervjua de andra klockfria personerna så kan du göra ett konstprojekt på kulturmagasinet (jag kan hjälpa till för snart har jag en utbildning).

    SvaraRadera
  2. jag blir också sugen på julmat nu miúms!

    SvaraRadera
  3. Har svårt att se hur man kan bli trött på julmat redan före jul.

    SvaraRadera