tisdag 6 december 2011

Vill vi inte ha några gatumusikanter längre?

En dag när jag promenerade i Sundsvall översköljdes jag av julmusik. Först kunde jag inte förstå varifrån oväsendet kom men sen insåg jag hur det låg till. Längs hela Storgatan finns det numera högtalare uppsatta på lyktstolparna. Ur dessa högtalare väller det fram ljud - högt och genomträngande.

Jag associerade direkt till öststatsland, där det ofta finns högtalare uppsatta på detta sätt och där man inte heller kan freda sig. I dag, när jag var på stan tyckte jag dock att musiken inte var lika öronbedövande som sist.

Det är väl trevligt att man smyckar stan med ljus i alla dess former men att ha högtalare uppsatta med ständigt musikskrål - nej, det gillar jag inte. När jag är ute och går vill jag lyssna på min podradio - på program jag valt själv. Jag vill inte bli pådyvlad julmusik, som är så hög att jag inte hör vad som sägs i min radio. Kan detta karaktäriseras som övergrepp? Nja, men ett gränsfall är det allt när man förorenar "det offentliga rummet" på detta sätt.

Och de stackars gatumusikanterna, som utgör ett så trevligt inslag i gatubilden, hur ska de nu kunna försörja sig när de fått sådan illojala konkurrens?

2 kommentarer:

  1. Håller med dig. När jag går i varuhus och andra butiker där det oftast är bakgrundsmusik brukar jag tänka att de anställda borde få lönetillägg för att de tvingas lyssna. Jag kan ju i alla fall lämna affären./BMO

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med. Stoppa julljuden nu!
    Agneta B

    SvaraRadera