onsdag 21 december 2011

Domen

I dag, den 21 december, skulle de två journalisterna Martin Schibbye och Johan Olsson få sina domar och direkt i morse hörde jag på radion att de hade dömts skyldiga. Så sorgligt, så sorgligt.


Jag har följt vad som har rapporterats om dem i media och hoppats att de skulle frikännas - åtminstone på en punkt - men det blev de alltså inte. Man har ännu inte meddelat hur långt fängelsestraffet blir men det är ju inte fråga om några korta straff utan många, många år i Etiopiskt fängelse. Enligt mitt sätt att se på saker och ting har de jobbat för en god sak och ska stöttas till hundra procent även av vår utrikesminister och UD.

Tänk vilken maktlöshet de måste känna och vilket liv som väntar dem. Jag antar att det även i Etiopien finns möjlighet att överklaga en dom men hjälper det när det är en politisk dom? Etiopien vill inte att man skriver om vad som händer i vissa provinser. Man vill inte ha dit några journalister och med dessa domar har man säkert lyckats att, för mycket lång tid framåt, avskräcka andra journalister från att åka dit. Man har visat sin makt.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig - det hela är förskräckligt. Nu har det gått några dagar sen du skrev sist och nu vet vi att det blev 11 år. Jag undrar just vad Bildt tänker lägga upp för diplomatisk strategi nu, om han nu bryr sig

    SvaraRadera