måndag 26 november 2012

Sån´ tur att det finns assistenshjälp

Samma kväll som vi hade bestämt oss för att gå på teater, var det premiär på ”På spåret". Jag har alltid gillat ”På spåret” och ville ogärna missa första avsnittet. Min ”gamla” arbetskamrat (som jag sov över hos i Sundsvall) och vi började därför dagen med att lära oss hur man spelar in TV-program.


Vi testade varenda knapp på dosan och vi läste manualen (bra lösning med e-manual direkt på TVn). Vi tyckte vi förstod hur man skulle göra - skam vore det väl annars – och markerade det program som skulle spelas in. Av gammal erfarenhet visste vi också att en ny funktion måste testas. Testet visade att inspelningen inte hade funkat. Det fanns inget program att titta på – ingen notering att vi hade gjort något fel, ingen markering att minnet var fullt, inte ett spår av vår inspelning. Helt väck! Vi gjorde många tappra försök men vårt misslyckande var totalt. Inte ens när vi kontaktade ”assistenshjälpen” (sonen - fast inte min) kunde vi få förklaring till vårt misslyckande. Till slut åkte vi till det stora elektronikvaruhuset och frågade om råd. Lösningen var enkel. En så gammal TV (två år!) saknade hårddisk och därmed inspelningsfunktion. (Borde inte TVn känt av detta och sagt till!!).
Lyckligtvis finns det något som heter SVT/Play! Vi skulle kunna titta på programmet även om det skulle bli via min lill, lilla PC (sladden för att koppla ihop TV och PC var försvunnen). På hemvägen, efter Tribadernas natt, såg vi båda fram emot en rolig stund "På spåret".
 Domare Fredrik Lindström och programledare Kristian Luuk.
För att koppla upp sig mot Internet och SVT/Play krävs dock lösenord. Lösenord!!? Min välorganiserade och välorienterade arbetskamrat såg ut som ett stort frågetecken. Var kunde det finnas - det letades i pärmar, det letades på routern, det letades i datorn men inget lösenord dök upp. Trots den sena timmen (allt letande hade tagit tid) var det ånyo dags att kontakta assistenshjälpen - sen kunde vi båda rådbråka våra hjärnor på en Stockholmsresa, en Parisresa och en resa till Sarajevo.

2 kommentarer:

  1. Känner precis igen mig i letande av kablar och lösenord när man sett fram emot en höjdpunkt på TV. Det har hänt ett par gånger här med. Play brukar vara räddningen, men även där kan det ju ta sin lilla tid innan man hittar rätt.
    Kul med en blogg om tid. Jag hälsar på fler gånger.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vad menar du med "sonen, fast inte min"? Har Lars-Åke en son, fördold för oss alla?
    Agneta

    SvaraRadera