onsdag 28 november 2012

Artipelag

Mannen bakom BabyBjörn (bärselar för barn och andra småbarnsartiklar) verkar ha tjänat storkovan. Sitt överskott har han dock använt på ett trevligt sätt - han har byggt en konsthall, som lite vitsigt kallas Artipelag. Det är nästan så man tror att han är göteborgare. Artipelag ligger mycket vackert på en egen udde, Hålludden, ute på Värmdö. Fantastisk byggnad i en fantastisk miljö! Jag tror knappt jag varit på Värmdö förut och blev väldigt imponerad av hur vackert där var.


Se, så konstnärligt jag ersatt i-et med en trädstam!
Utställningen vi tittade på hette Upplyst - det elektriska ljuset som konstens fé. Kända konstnärer visade verk av elektriskt ljus. En rolig utställning med spektakulära verk.

Hur kan ett upplyst föremål ge två skuggor?



Extra roligt att man refererade till Edison, glödlampans uppfinnare, som vi ”hälsade på” för bara två veckor sedan, under vår resa i Florida. Glödlampan sjunger nu på sista versen men fanns representerad i flera verk.

Edisons villa i Florida

Notera  de vackra ljuskronorna med glödlampor
När vi kom hem upptäckte jag att även vårt badrum skulle ha platsat på Artipelag. Verket skulle kunna kallas "Vår handdukstork - en ljusorgel".

    

1 kommentar:

  1. Snygga länkar och fina foton, jag åker gärna till artepelago nån dag!

    SvaraRadera