torsdag 28 maj 2020

Föryngring

Nu, när jag en längre tid varit - inte gammal, inte heller äldre utan äldre-äldre - fanns det plötsligt visst hopp om föryngring. Vi 70-plussare skulle bli yngre-äldre och vi, i alla jag, trodde att vi skulle återfå lite av vår frihet. Men hur blev det?

Det hände inte ett dugg. Jag får fortsätta att vara äldre-äldre, får fortsätta att hålla mig på min kant, får fortsätta att beställa hem mat. En sån besvikelse! Tur att det snart är sommar och uteliv.

Lite upprörd gick jag in på Folkhälsomyndighetens, FHM, hemsida och kunde konstatera att beslutet nog, trots allt, var välgrundat. Av alla som dött i codid-19 var 89 procent över 70 år. Av dessa 89 procent svarade åldersgruppen 70-79 år för 22 procent medan det i åldersgruppen under (60-69 åringarna) bara var 7 procent som dött.

27/5 2020

Min besvikelse satt kvar en stund och på pin kiv bröt jag, för första gången, mot reglera och gick in på Konsum och köpte grönsaker. Hade dessutom tänkt handlade en påse av mitt favoritgodis att ha som tröst i mitt instängda coronaliv men stötte på ännu en motgång - de sålde inte "mitt" märke.


Frågan är nu; hur blir det med vår rörelsefrihet. Kommer vi att få förflytta oss ända till västkusten eller måste vi mörka våra planer och köra på natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar