söndag 31 maj 2020

Bonjour tristess

"Denna nya känsla som förföljer mig med sin bitterhet och sin sötma nämner jag endast med tvekan vid det vackra namnet sorg".

Så inleds boken "Bonjour tristess" och man börjar genast fundera på vad det är för sorg boken kommer att handla om.


Bonjour tristess eller som den heter på svenska "Ett moln på min himmel" är Françoise Sagans debutroman och hennes mest kända bok. Sagan var bara 18 år när hon skrev boken som gjorde henne berömd.


Handlingen utspelar sig på Rivieran under några sommarmånader. Det är det dekadenta överklasslivet som skildras och temat är kärlek, svek, sorg och intrigmakande.

En välbärgad man hyr ett hus inklusive tjänstefolk på den franska sydkusten. Han bor i huset tillsammans med sin dotter och sin älskarinna. Denne snygge 40-åring arbetar med reklam men verkar mest intresserad av unga kvinnor. De lever det goda, dekadenta livet. Till denna "idyll" anländer ytterligare en kvinna och livet förändras, speciellt för bokens jag, dottern Cécile.

Sagan har ett mycket enkelt och flytande språk. Boken var både lättläst och rolig att läsa men ändå inte ytlig. Spännande. En bladvändare. Jag förstår att den blev en omedelbar framgång. En saga för unga vuxna som drömmer om ett liv i rikedom och glamour men boken saknar inte sensmoral. Häpnadsväckande att den är skriven av en 18-åring.

Här - ett smakprov på hur Sagan skriver: "Hon hade också ett mycket säreget skratt, smittsamt och fulltonigt, som man bara träffade på hos lite enfaldiga människor".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar