måndag 18 maj 2020

Vår Gård

Vi (först min mamma, sen jag) har alltid prenumererat på "Tidningen Vi". Nu, sen jag slutat jobba, har jag dock gjort uppehåll - hinner inte läsa den längre. Men i coronatider var det dags igen.


Köpte ett lösnummer och tyckte den var lika bra som alltid - intressanta artiklar och svåra korsord som både maken och jag får slita hårt för att klara.

"Tidningen Vi" är kooperationens tidning och gör ofta reklam för sin egen kursgård "Vår gård". När jag läste annonsen i den nya tidningen väcktes en gammal tanken att besöka "Vår Gård" till liv.


Vi tog bilen och åkte till Saltsjöbaden - gick mycket snabbare än jag trott och var lika fint som jag föreställt mig.


Orten Saltsjöbaden ligger sydost om Stockholm och är bara drygt 100 år gammal. Det var Wallenberg och Thiel som under en resa till Trouville i Frankrike kom på idén att skapa Saltsjöbaden. Bröderna Thiel döpte sina villor till "Vår Gård". 1924 köpte kooperationen husen och byggde om dem till kursgård.




"Vår Gård" består av en stor tegelbyggnad och flera annex, ligger precis vid vattnet och har en, i mitt tycke, mycket tilltalande inredning och konst, konst, konst. Allt är fint.



När vi tittat klart inomhus gick vi en strapatsrik runda på Oscar II privata badö. Nån gång i framtiden, när vi inte längre måste distansera oss från alla och envar, ska vi åka dit igen och äta lunch eller middag.


Enda besvikelsen var att brödet jag köpte var torrt. Förvånande eftersom det var min favoritbagare från TV som satt degen. 


Nej, där hade jag fel. När jag googlade på Jesper Långström såg jag att han bytt jobb - förklarar saken. Vilken tur. Hans gloria höll på att hamna snett. Nu kan jag lugnt fortsätta använda hans recept om jag eventuellt skulle ta upp mitt bakande någon gång.
Kvinna; Albin Amelin

Badande i Alassion; Isaac Grünewald


Skridskoprinsessan Carl Milles

Stig Libdberg; Handeln genom tiderna

Olle Baertling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar