lördag 9 maj 2020

Cirkel i coronans tid

Vår bokcirkel, som legat i träda sen coronan kom till Sverige, återuppstod idag i ny skepnad.

Utomhus och på två armlängders avstånd träffades halva cirkeln i Vintervikens trädgård för en kopp kaffe och en pratstund.


Trevligt att träffas. När vi ältat coronan en stund övergick vi till bokprat. Det visade sig att fastän vi lever isolerat och är totalt asociala (och även asymptomatiska) hade ingen av oss läst särskilt mycket.


En hade läst en bok av François Sagan och mindes sin ungdom på franska Rivieran, en hade läst en deckare och två hade tittat på serien The Crown. Själv hade jag hittat en bok av Modiano i hyllan och utgöt galla över "Place de l'Etoile" men jag berättade också att jag gett honom en andra chans. "Lilla smycket" höjde jag till skyarna.

Trots löfte om sol och varmt började det efter en stund att småregna på vår cirkel. Vi bestämde att även ha nästa bokträff utomhus (1/6) och skildes åt.


Maken och jag fortsatte vidare och gick på långpromenad förbi sjön Trekanten och fascinerades av det vackra ljuset över sjön. Sen åt vi lunch vid Liljeholmskajen - delade på en lunchlåda från en foodtruck. När vi kom hem stoppade jag ännu en Modiano (nr 3) i öronen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar