fredag 1 maj 2020

Reimersholme

Väldigt nära oss men på andra sidan Liljeholmsviken, sett från vår sommarrestaurang "Cul de Sac", ligger Reimersholme. En fin och avgränsad bit Stockholm.



Förr i tiden, medan jag fortfarande jobbade, bodde jag ofta på Långholmens hotell. På mornarna, när jag gick till Hornstull för att ta T-banan, passerade jag Reimersholme. Tänkte då att det skulle vara en idealiskt ställe att bo på som pensionär. Det tycker jag fortfarande även om vi aldrig kom att bo i den lägenhet jag "sett ut".


På grund av risk för Coronasmitta tog vi bilen när vi skulle titta på Anders Reimers närliggande lilla holme. Han köpte ön 1784 och lät bygga om det hus som fanns där till en fin malmgård. Under lång tid fanns det också en spritfabrik på ön. Spritfabriken (eller intilliggande byggnad) är nu hotell.

Reimers malmgård


Utsikt mot Gröndal 
Ön är inte särskilt stor och det var snabbt gjort att gå runt den och tur var det för vi hade valt en isande kall dag för vår tur. 



När ön var avklarad fortsatte vi inne bland husen på den sydvästra sidan av Högalid. Där fick vi skydd för isvinden samtidigt som vi "detaljgranskade" husen. Södra Hornstull skulle inte heller vara ett dumt ställe att bo på, avskilt men samtidigt ett myllrande folkliv - vad mer kan man begära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar