söndag 17 maj 2020

Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol

Alla dessa försommarblomster såg vi (möjligen med undantag från kattfoten) på vår lördagsutflykt.


Att vi såg alla blommorna på en lördag var ingen slump för varje lördagsmorgon tio minuter över sex drar P1 igång mitt inspirationprogram - Naturmorgon. I lördags hade fältreportern åkt till en kyrkogård där det fanns blommande ängar i stället för gräsmattor.


Lät så trevligt så det första jag sa när jag klev ur sängen var: "Idag tycker jag vi åker till en kyrkogård."



Nån timma senare gav vi oss iväg och efter ytterligare en timma var vi framme.

Berthåga är en 20 ha stor kyrkogård utanför Uppsala. Där klipper man inte alla gräsmattor utan låter mestadels gräset växa fritt. Man slår det vid midsommar och låter det sen ligga kvar och fröa av sig. Det är biologiskt mångfald som gäller. Gör man på detta sätt kan en "gräsmatta" se ut så här.


Jag har aldrig sett så mycket gullvivor förr och det var första gången jag såg kungsängslilja växa "vilt". Så här såg det ut förr innan vi började med monokulturellt jordbruk. Mycket vackrare än de tuktade gräsmattor vi har idag.


Jag har själv haft ambitionen att ha en blomsteräng i stugan. Gjorde några tappra försök men tyvärr blev allt ganska misslyckat. Kanske gör jag ett nytt försöka någon gång - nu när jag blivit så inspirerad.


När vi lämnade kyrkogården frågade maken om vi varit på "lägenhetsvisning"!! Nej, nej, nej. Vackert var det men inte läge för denna flytt på länge än och dessutom fel stad - blev svaret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar