lördag 13 augusti 2011

Åldersnoja

En av sommarens vackraste dagar kom min moster, min kusin och hennes man till oss på lunch. Då fick vi mer eller mindre åldersnoja. Min moster är drygt 20 år äldre än mig och jag är 6 år äldre än min kusin. Min kusin är in sin tur ca 20 år äldre än dottern. Det uppstod total förvirring!


Både min moster och min kusin verkar ha blivit konserverade. När ålder och utseende inte stämmer överens uppstår förvirring - har personen den ålder hon ser ut att ha eller är hon nästan 20 år äldre/yngre? Redan innan besöket var dottern och jag smått förvirrade eftersom våra gäster kom två timmar för sent (det kan naturligtvis varit jag som missuppfattat tiden men det har jag svårt att tro). Jag kände mig jämngammal med moster och uppfattade dottern som jämngammal med min kusin. Jag pratade också med dem på detta sätt. När dottern hörde att det var sex års åldersskillnad mellan mig och min kusin hade hon trott att jag sa fel och menade att det var sex års åldersskillnad mellan sig själv och min kusin.



Efter besöket sökte Å (dottern) förklaring till all denna förvirring och sa hon hade bedömt mig som jämngammal med min moster för att vi hade lika rynkiga halsar!! Jag bestämde mig omgående för att i fortsättningen ha halsduk på mig, året runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar