tisdag 9 augusti 2011

Mer teknik och fler problem

Sonen gav oss en telefon, som inte funkade - en utmaning som jag måste ta mig an!


Telefonen var sprillans ny, men funkade alltså inte. Det gick inte att gå tillbaka till affären där den var köpt, eftersom den var inhandlad i Hongkong. Jag har alltid hävdat att man kan byta märkesgrejor utan kvitto - nu var det upp till bevis. Jag åkte till den stora elektronikaffären och framförde mina synpunkter. De var väldigt tillmötesgående men för att garantin skulle gälla fordrades ett kvitto, annars fick jag allt betala reparationen själv - så var det med märkesgarantin!

Sonen fick leta hemma i gömmorna och till slut hittade han det, kvittot! Han skickade det till min telefon. Iväg till den stora elektronikaffären igen. Jag visade upp kvittot i telefonen - gällde inte. Man måste ha kvittot i handen. Jag frågade den tekniske försäljaren om han inte kunde skriva ut det men det kunde han inte fastän han försökte i nästan 30 minuter.

Min telefon, där kvittot finns


Nej, jag fick allt försöka lösa detta själv. Manual för att föra över bilder från telefonen till min PC har jag tidigare gjort i ordning men jag kunde trots det inte etablera kontakt mellan telefonen och datorn. Till slut, efter otaliga försök startade jag om telefonen, och då gick det bra. Sen skulle datorn prata med skrivaren, svårt, svårt men när jag valt rätt skrivare funkade även det och plötsligt hade jag ett utskrivet kvitto i handen.


I morgon blir det nytt besök i den stora elektronikaffären, besök nummer tre. Det blir spännande att se om de blir nöjda med min kvittoutskrift.

5 kommentarer:

  1. ååå -typiskt att det skall vara så svårt att komma ihåg att göra något så enkelt som att starta om. Jag brukar oftast glömma att testa det :)

    SvaraRadera
  2. Men bra jobbat!! Lycka till imorgon. Du verkar ha så mycket att göra!

    SvaraRadera
  3. Varför inte be Anders lägga kvittot i ett kuvert som han sätter ett frimärke på och sen lägga hela kittet på brevlådan?

    SvaraRadera
  4. @Anonym ovan: Igår sa Anders "undrar om jag får nån lön första månaden (på nytt jobb), jag har ju inte skickat in blanketten till lönekontoret än".

    Någon kanske skulle utveckla en app som guidar användaren genom stegen hitta kuvert, skriva adress, köpa frimärke, lägga på låda.

    SvaraRadera