måndag 8 augusti 2011

Engelsk trädgård på Bokenäset

I  våras besökte LÅ och jag två fantastiska trädgårdar i Cornwall, England, och jag blev sååå inspirerad att försöka göra lika fint i den egna täppan. Nu har det slumpat sig så bra att jag inte längre behöver åka till England för att få inspiration, eftersom vi har fått en alldeles "egen" engelsk trädgård i närheten av stugan. Tänk en engelsk trädgård på Bokenäset ! Vem hade kunnat tro något sådant.






I går var det invigning och jag och A var förstås där. Inte nog med att vi kunde gå runt och titta - vi blev bjudna på soppa också och så fick vi gratis rådgivning av en trädgårdsarkitekt. Jag hade tagit en mängd foton av vår "trädgård" som jag skulle visa arkitekten men tyvärr hade jag av outgrundlig anledning fört över alla kort till min PC. Råden fick därför helt basera sig på min muntliga beskrivning av trädgården.







Jag köpte, på arkitektens inrådan, två buskrosor och sonen fick jobba hela kvällen med att gräva och gräva för att kunna plantera dem och förbereda för alla andra tänkta blommor. Denna del av trädgården består mest av stora stenar som ligger direkt på urberget. Här kommer nog att bli väldigt fint om några år. Då kommer de som sitter på ena sidan matbordet att se havet (de kan de i dag också) och de som sitter på andra sidan får se en prunkande vacker odling som sträcker sig upp i bergen.  Jag hoppas inte det faktum att här inte finns någon jord, ska sätta käppar i hjulet för mina trädgårdsplaner.



3 kommentarer: