torsdag 11 augusti 2011

Vad är klasskamp?

Det tog väldigt lång tid för mig att lämna in telefon och kvitto i den stora elektronikaffären, eftersom man höll på med vägarbete utanför Uddevalla (mitt i värsta semesterperioden lägger man ny asfalt!). Trafikflödet hade, så att säga, gått i stå. Trots det bestämde jag mig för att åka in till Uddevalla och titta mig omkring. Jag började mitt stadsbesök med lunch på Bohusläns museum - riktigt god fisksoppa kallad Taubesoppa (kolja, räkor, potatis, morötter, grädde och fiskfond). Bohusläns museum är ett trevligt museum där man vill ha många besökare och därför inte tar entréavgift!





Museet har för några år sedan kompletterats med en konsthall. I år var det Carl Johan de Geers tur att få visa sina alster - målningar, teckningar och filmer. Först tittade jag på slutet av filmen Mormor, Hitler och jag (filmerna rullade hela tiden). Sen tittade jag på hela filmen Med kameran som tröst . Filmen handlade om Carl Johan de Geers liv, sett ur hans eget perspektiv. Vilket liv och vilken film! Jag var både road, fascinerad och imponerad. Mormor var nazist, farfar och farmor kunde inte ens koka ägg, pappan verkade mycket suspekt och mamman var helt sjuk i huvudet. Det var tjänstefolket som fick ta sig an CJ och hans syskon. När CJ blev nedslagen och blodig på skolgården tänkte han "Detta är klasskampen!".



Några fotade filmrutor

När jag hade sett klart hade jag blivit så fängslad av CJG att jag inte kunde låta bli att köpa hans bok Jakten mot nollpunkten, fastän jag har travar med olästa böcker. Jag köpte också ett lite märke som ska få mig att besinna mig innan jag gör nästa spontaninköp.

4 kommentarer:

  1. Alla museer vill ha många besökare men alla har inte råd med fri entré! Det handlar om ett politiskt ställningstagande från huvudmännens sida. I Västra Götaland anser man sig tydligen ha råd med detta men inte i Halland. I Varberg kostar det 70 kr att gå in på museet för en vuxen. Barn och unga upp till 19 år gratis.

    SvaraRadera
  2. Den där knappen tycker jag var mycket bra, fast den ska inte gälla för just mig.

    SvaraRadera