tisdag 2 augusti 2011

Vad kan man ha en gammal konservfabrik till?

Mitt i Lysekil ligger det en gammal och sedan länge nedlagd konservfabrik, där man en gång i tiden la in bl.a. Abbas matjessill (tror jag). Läget är perfekt och huset rymmer massor med lokaler
Detta (läget och lokalerna) har naturligtvis ett privat vårdbolag utnyttjat och öppnat läkarmottagning mitt på Lysekils största promenadstråk. När jag passerade huset (efter mitt besök hos Arbetsförmedlingen) kunde jag inte undgå att se skylten "Privatläkarmottagning" och kom då ihåg att det var hög tid för min andra vaccinationsspruta mot TBE. TBE är en sjukdom som våra "vänner" fästingarna sprider omkring sig och fästingar det har vi gott om runt stugan. Jag gick in i huset och en kvart senare kunde jag lämna fabriken påfylld med ännu en dos vaccin.

Jag blir mer och mer impad av dessa privata läkarmottagningar, där man är så tillmötesgående och snabba. Varför kan inte den landstingskommunala sjukvården vara lika effektiv? Har det skett överetablering av privatläkarmottagningar så att det finns ledig kapacitet?
Konstnärlig utsmyckning i privatläkarmottagningens trappa

Inne på vårdcentralen fanns en stor bild som visade hur det såg ut när man konserverade fisk på "läkarmottagningen". Då var lokalen fylld med rensnings- och paketeringsbord där det satt kvinnor i långa rader och jobbade. Tyvärr glömde jag fota den intressanta bilden men man kände igen de fina fönstren.

4 kommentarer:

  1. När Joel skadade fingret gick vi till en vanlig vårdcentral. Det gick inte mer än 20 minuter innan vi var ute igen med ihoppsytt finger så inte bara privata vårdcentraler kan vara snabba.

    SvaraRadera
  2. Kommer det inget nytt inlägg på Tidlösa snart!! Jag får abstinens!

    SvaraRadera
  3. Ny "huvudet" är jättefint! Mycket finare än den oskarpa blomman!!

    SvaraRadera
  4. ..men ser du verkligen att det är jag och inte Maud Olofsson

    SvaraRadera