måndag 20 maj 2013

Gerillabombning

I går tog vi tvärbanan till Hammarby sjöstad, sen färja till Södra Hammarbyhamnen, promenad över Vitabergen ned till Nytorget för en delad lunch, snabb promenad till Södra Station och tågresa till Spånga för fotbollsmatch och så in till stan igen och fiolkonsert på Skeppsholmen. Sen åkte vi hem och åt middag tillsammans med dotter & Co och så avslutades dagen med Mästarnas Mästare och Hercule Poirot.  Med andra ord - en mycket bra och innehållsrik söndag.

När vi gick från färjeläget vid Södra Hammarbyhamnen upp till Vitabergen passerade vi ett bostadsområde där man bedrev stadsodling i pallkragar - sallad, lök mm. Trevligt att man slagit sig ihop i bostadsområdet och driver gemensamma odlingar - tyckte jag. Bra för granngemenskapen och egenodlade grönsaker på köpet - kan det bli bättre.

När jag sent omsider kommit i säng (klockan var över ett) började jag läsa DN (jag hade inte hunnit med det på morgonen för jag låg efter med fredagskrysset och måste klara av det innan jag kunde ge mig på dagens ((gårdagens)) tidning) såg jag en liten blänkare med rubriken "Det våras för gerillaodling". Där skrev man att det förekommer gerillaodlingar bland annat i Vitabergsparken. Gerillaodlarna tar över en bit mark som inte är deras och planterar växter, grönsaker och träd. Det finns till och med en sajt där man kan se var gerilla tänker slå till härnäst.

Tillväxt-skylt

Tänk om all bombning kunde ske med fröer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar