onsdag 22 maj 2013

Hur ska man göra?

När vi reste runt i Provence bedrev vi ett litet studieprojekt - vi studerade fransmäns och kvinnors sätt att hälsa på varandra.

Alla kvinnor hälsades med kindpuss - gällde både när två kvinnor möttes och när en man hälsade på en kvinna. Ibland gällde det också när två män möttes men då hälsade man oftast genom att skaka hand eller stöta händerna mot varandra på ett invecklat sätt. Man började alltid med vänster kind och fortsatte sedan med höger. Sen var det klart - ibland. Men ibland körde man med vänster kind en gång till. Vi kunde inte se något mönster när man gjorde trean - kanske var man släkt, kanske kom man från samma landsända.

När vi skulle träffa våra "franska" vänner kände vi oss därför ganska trygga - två gånger, börja med vänster. Vad tror ni hände? Jo, de började med höger!! Jag var naturligtvis tvungen att fråga hur de kunde göra på detta sätt och fick till svar att det är kvinnan som bestämmer vilken sida man ska börja med. (Svaret tyder på viss okunskap). När jag kom hem fortsatte jag mina studier. Slutsats; här börjar man alltid med höger kind och nöjer sig ofta med det - en gång.

För att veta vad som verkligen gäller googlade jag och på sajten Vetochetikett fick jag klart för mig  att i Sverige börjar man alltid med höger kind och fortsätter sedan med vänster (tveksamt om två gånger verkligen gäller i de breda folklagren). I Sverige ska man vara lite restriktiv och bara hälsa på detta sätt när man träffar folk man känner väl. I Frankrike ska man börja med vänster och alltid köra tre gånger (stämmer dock inte med mina empiriska studier).


Frågan kvarstår - hur ska man göra när en (acklimatiserad) fransman och en svensk möts?  Det är kanske ett gammaldags handslag som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar