måndag 13 maj 2013

Skalka luckorna!

I våras besökte jag Kulturhuset och lyssnade på ett boksamtal med författaren Jan Kjaerstad. Samtalet, om hans bok Normans område***, var så intressant att jag köpte den och föreslog att vi skulle läsa den i bokcirkeln.

Normans område

Jag sträckläste boken dagen innan vi träffades (jag måste läsa bokcirkelböckerna i sista minuten så jag har dem i gott minne) och tyckte den var fängslande men jag kan inte säga att jag är odelat positiv. Det var en märklig bok, intressant med svårtolkad och i bokcirkeln hade vi helt olika uppfattning om den.

Boken handlade om den mycket framgångsrike bokförläggaren Norman som blir utbränd och går i frivilliga exil på en ö på västkusten. På ön träffar han kvinnan Ingrid och blir förälskad. Litteraturen ställs mot kärleken och mot själva livet. Kjaerstad "droppar" namn på författare, på böcker och excellerar med "konstiga" ord. Det var inte utan att jag kände mig ganska obildad - jag hade bara läst en bråkdel av alla de böcker som bokförläggare Norman refererade till och många ord var nya för mig - men uttrycket skalka luckorna kunde jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar