tisdag 9 maj 2017

Annedalshus

När jag var i Göteborg på 50-års jubileum passade jag på att besöka ett lägenhetsmuseum. Museet är öppet varje söndag och finns i det enda bevarade huset i gamla Annedal.

Huset (museet) ligger på  Brunnsgatan, en parallellgata till Albogatan där jag bodde tills jag var sju år.

Annedal, en stadsdel i centrala Göteborg, byggdes under andra halvan av 1800-talet. Eftersom husen inte underhölls blev de mer och mer förfallna. Vi flyttade därifrån 1954 och 1973 revs hela området - då var det näst intill förslummat. 


Man behöll ett hus - ett stenhus. Det är där lägenhetsmuseet är inrymt. Jag bodde i ett tvåvånigs trähus -  inte ett enda trähus finns bevarat.
Mycket roligt att gå omkring och titta på lägenheterna, se hur de var disponerade och möblerade. Det var också roligt att prata med de som visade runt i museet - vi hade många gemensamma minnen.

Jag har ingen att prata "gamla Annedal" med men jag minns mycket trots att jag bara var 7 år när vi flyttade. Jag vet vilka affärer som låg var, var vi handlade, var vi lekte och mycket mer - inom mitt ganska begrändade revir.

Jag fotade av lite bilder från utställningen.



Det var en toppenhelg jag hade i Götet - hann med att besöka en moster, hämta Göteborgsbarnbarnet på dagis och åka till stan med honom,  träffa en "gammal" skolkamrat och äta middag med henne. Dessutom hann jag gå på konstvernisage på Lindholmen och så, förstås, jubileet som var grundorsaken till min resa och "som grädde på moset" få ströva runt i gamla Annedal, som jag känner så mycket för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar