fredag 19 maj 2017

Trompe l'oeil

I går tittade vi på ännu ett bländverk.


De två sista dagarna i Nice skulle vi stanna kvar i stan. Vi började med gamla stan - strövade runt, tittade på fisk- och blomstermarknader, åt lunch och följde guideboken till ännu ett bländverk. Roligt att man försöker lura oss så ofta. Vi har sett fyra. Undrar hur många vi missat.



Sen tog vi hissen upp till berget Le Château. En stor park högt ovan stan med fantastisk utsikt, lekpark, kaffé och två kyrkogårdar. I "Mitt Nice" skriver Kristina Svensson att det är när hon besöker kyrkogårdar hon riktigt får känslan av att befinna sig utomlands. Och nog skiljer sig dessa två kyrkogårdar från Skogskyrkogården som var vår sista lektion i min Stockholmskurs.


När vi stod på toppen av berget och tittade ut kom tre cyklister dit. Två turister som hade hyrt elcyklar och egen guide för visning av stan. När vi var i Kuba hade vi också hyrt egna guider men vi missade det där med elcyklar (om det nu finns på Kuba). Guiden berättade om alla kändisar som hade hus i Nice och pekade ut Elton Johns på kullen mittimot Le Châtau.

Lyft blicken, sir Johns
ligger höger om masten


1 kommentar:

  1. Hej,
    Vad roligt att du varit i Nice med min guidebok som följeslagare. Jag hade missat detta men idag hittade jag igen ditt inlägg. Visst är det roligt att följa dessa bländverk.

    SvaraRadera