onsdag 3 maj 2017

För litet belopp

Nu för tiden måste jag avsluta varje måltid med en tandpetare, gärna med lätt mentolsmak.

Detta "måste" har uppkommit eftet ett flertal besök hos min tandhygienist. Varje besök åtföljs alltid av förmaningar och åter förmaningar om vikten av att hålla rent mellan tänderna.

Petandet leder till ett otal besök på apoteket för kompletteringsinköp av just tandpetare. 


Sist jag skulle förnya mitt förråd kostade tandpetarna 25 kr och 90 öre. När min bonuscheck var avdragen, behövde jag bara betala 90 öre.

Då blev det problem. 90 öre var för litet belopp - gick helt enkelt inte att betala så lite med kort och jag saknade kontanter. Varje gång jag försökte svarade maskinen "Beloppet är för lågt".

Tjejen i kassan tyckte jag skulle handla något annat men när jag vägrade sa hon "Jag kan inte bjuda på beloppet för då får jag misstämning i kassan." och visste inte hur problemet skulle lösas.

Tur att det fanns en person i kön som både hade kontanter och var beredd att bidra med en krona.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar