tisdag 9 maj 2017

Kindkyss

Jag hade inte mer än kommit hem från Göteborg förrän vi stack iväg till Nice, där vi hyrt en lägenhet i tio dagar.

Lägenheten är helt ok - dock inte franskt mysig. Men den ligger centralt har två rum och kök och är ren.

Överallt i området finns det små trevliga restauranger. Jag tycker vi ska äta oss igenom dem under vår tid här men det låter som maken vill att vi även ska äta utanför vår trygghetszon. Tiden får utvisa.

När vi i går satt på en uterestaurang såg vi hur folk kindkysstes två, tre, ibland fyra gånger. Vi kunde inte komma underfund med varför antalet varierade och då försökte vi ändå studera deras förehavanden noga.


Flickan som serverade oss pratade bra engelska så vi frågade henne och fick veta att antalet beror på varifrån man kommer. I Sydfrankrike gäller som regel bara två kyssar men kommer man längre norrifrån ökar antalet. Man börjar alltid med vänster kind.

Plötsligt kom jag ihåg att jag har funderat på detta förut och även gjort ett blogginlägg på ämnet kindpuss. Jag tycker därför att jag  vid det här laget har ett teoretisk grepp om vad som gäller. Nu ska jag ut och studera men tyvärr inte praktisera. Jag kommer inte att träffa någon bekanting utan får åka hem med okysst kind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar