torsdag 20 oktober 2011

Dags att börja spela schack?

Plötsligt har schack blivit inne. Ny film (Bobby Fischer against the world), intervjuer med schackspelare mm gör att denna urgamla sport fått nytt liv.

Här om morgonen såg jag en intervju med två unga tjejer, Adriana och Antonia Krzymowska, som båda är inbitna schackspelare. De och alla deras syskon (totalt 6 st) har spelat schack sedan de var i 7-års åldern och schack är deras stora intresse men de hade gått ett steg längre och skapat TV-programmet "Mitt i Schack”. De sänder via Öppna Kanalen och lägger upp programmet på internet. De arbetar ideellt med programmet och finansierar allt själva - se http://www.chesstv.eu./.

De två systrarna var så entusiastiska och engagerade så jag blev alldeles hänförd. Intervjun avslutades med att man frågade vad de gör när de inte spelar schack. Svaret blev: "Då driver vi vår advokatbyrå!"

systrarnachess473.jpg








När jag var liten spelade jag ibland schack med min pappa - jag förlorade varje gång! Nej, jag får nog hålla mig till Plump även i fortsättningen.

1 kommentar: