måndag 3 oktober 2011

Ajtmatov; Den vita ångbåten****


I höst är jag med i två bokcirklar - en är ordnad av biblioteket och  en av Sundsvalls senioruniversitet, SUS. Det blir tufft!

Tema för SUS cirkel är "Asiatisk litteratur" och den första boken vi läste var Tjingiz Ajtmatovs "Den vita ångbåten" - en fantastiskt fin bok. Handlingen utspelar sig i en skogsby i Kirgistan. Boken är skriven på ett naivistiskt sätt och perspektivet är en föräldralös pojkes. En pojke i sex-års åldern. Det är en sorglig berättelse. Ajmatov hade, enligt vår kursledare, varit på förslag att få Nobelpris men det kan ha legat honom i fatet att han ingick i Högsta Sovjet. Jag tyckte dock att man kunde läsa in kritik mot Sovjet i berättelsen.

Boken skrevs i början av 70-talet och var väldigt svår att få tag i. Det ex som fanns på Sundsvalls bibliotek var utlånat, det som antikvariatet hade haft var sålt. Jag lånade mitt på biblioteket i Uddevalla när jag var i stugan. Nu måste jag försöka återlämna boken på något sätt - lite knepigt.

2 kommentarer:

  1. Men hur ska du lämna tillbaka den är den stora frågan!

    SvaraRadera