onsdag 12 oktober 2011

Nawal El Saadawi; Den stulna romanen (**)

På baksidan av boken Den stulna romanen kan man läsa att Nawal El Saadawi har nämnts som nobelpristagarkandidat och visst är boken intressant men nobelpris, nja henne skulle jag nog inte rösta på (men jag har ju heller ingen rösträtt när det gäller nobelpris).
Boken är intressant eftersom berättelsen utspelar sig i Egypten med en helt annan kultur än vår och det är alltid roligt att läsa om främmande kulturer. Man blir helt förstummad när man läser den här boken. Kan det verkligen vara så här i Egypten? Nej, jag tror inte det. Jag vill inte tro det! Allt är svart eller vitt. Människorna är karikatyrer - några få är goda, resten är onda. Män är nästan genomgående hemska. Dessutom är onda människor korta och tjocka medan de goda är långa! Nawal beskriver ett religiöst manssamhälle som det är viktigt att uppmärksamma. Även om jag inte tror att det kan vara på det sätt som Nawal beskriver det så är Egypten ett land som behöver moderniseras och förbättras - inte minst för barn (speciellt de 2 miljoner föräldralösa som Nawal skriver om), för kvinnor, för dem som inte tillhör den islamiska tron, för de fattiga och för många andra grupper. Man behöver, precis som Nawal säger, fler skolor och färre moskéerr.

Nawal El Saadawi är en stridbar egyptisk författarinna och hon behövs! Hon väcker debatt och hon kämpar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar