tisdag 11 oktober 2011

Nam Le; Båten***

Båten är den vietnamfödde författare Nam Les debut och andra bok som ingår i SUS bokcirkel. "Asiatisk litteratur".
Novellsamlingen Båten har genomgående fått väldigt goda recensionen och består av sju noveller som utspelar sig i helt olika miljöer - Iran, Columbia, Australien, Japan m.fl. länder Alla deltagarna på SUS hade åsikter om boken och de flesta tyckte mycket om den. Det kunde jag däremot inte säga att jag gjorde - jag tyckte den var obehaglig. Den gick under skinnet på mig. Förmodligen ett bra betyg. Jag tyckte boken var intressant och fascinerades av att en författare kan skildra så olika miljöer med sån inlevelse.

Ulrika Lif, som ledde cirkeln, hade lagt upp genomgången på ett (för mig) helt nytt sätt:
  • skrivövning
  • introduktionsrunda
  • litteratursamtal.
Vi fick börja med två skrivövningar utifrån orden Exil och Hem. Ganska roligt och första gången för mig. De som ville fick läsa upp vad de skrivit. Sen gick vi laget runt och alla fick säga några ord om Båten och så avslutade vi dagen med diskussioner. Bra grepp. Ulrika avslutade genomgången med att fråga om det fanns en urberättelse som gällde för alla novellerna och vad de egentligen handlade om. Vi enades om att novellerna handlade om
  • utsatthet
  • flykt
  • längtan
  • ensamhet 
  • dysfunktionella personer och
  • gav olika bilder av själsligt tillstånd - döden och kampen för överlevnad.

2 kommentarer: