tisdag 4 oktober 2011

Ett tidlöst ur och en gammal tårta

I Wien (som vi nyss besökt under en och en halv dag) finns en tidlös klocka som jag med min tidlösablogg naturligtvis måste titta på och fotografera. Denna jugendklocka sitter på en husvägg, inte långt från Stefansdomen. Tolv figurer ur Österrikes historia markerar varje hel timma. Figurerna vandrar in i och ut ur urtavlan dag ut och dag in, år efter år och det har de hållit på med sedan 1917. Därför är det väl egentligen inte konstigt att de börjat bli lite trötta och sacka efter några minuter - även om jag hade förväntat mig att denna berömda klocka skulle gå på minuten rätt.

Förutom att figurerna visas en timma varje dag spatserar samtliga figurer förbi i rask takt klockan tolv. Jag fotade alla figurerna men nöjer mig med att visa den första - kejsar Marcus Aureliusen - och de två sista -när Maria Tereisa går ut och Joseph Haydn kommer in.



När vi tittat på Wiens berömda klocka måste vi smaka på Wiens berömda tårta - Sachertorte - på Wiens berömda konditori - Café Demel, som öppnades redan 1786. Där kan man både äta kakan och se när den tillverkas.
  







Här kommer ytterligare några bilder från Wien.

Majolikahaus
Wagnerhaus




2 kommentarer: