måndag 17 september 2012

Hur ska man sortera böcker?

Förutom att besöka pubar, whiskeydestillerier och liknade ställen för att äta och dricka tyckte vi att vi borde ägna viss tid åt kultur. Det fick bli ett besök på Irlands äldsta universitet, Trinity College.

Biblioteket sett från utsidan
Vi började med att äta frukost i  matsalen och fortsatte sedan med Book of Kells och biblioteket. Book av Kells är mycket vackra, handgjorda böcker från 500-talet och framåt, som enligt min audioguide borde ingå i kategorin världens underverk. Tyvärr fick man inte fotografera så den här bilden har jag hämtat från Internet.


När vi tittat och lyssnat till beskrivning av Book of Kells kom vi in i själva biblioteket, där det fanns över 200 000 böcker. Biblioteket bestod av en vacker sal med böcker från golv till tak.

Ibland tycker jag det kan vara svårt att hitta en speciell bok på bibliteket trots att de har systematiserat allt efter kategorie - skönlitteratur, reseskildringar osv. En del gör på samma sätt i sina egna bokhyllor. Andra sorterar efter författare. Själv har jag delat upp böckerna så jag har pocketböcker för sig - sorterade efter färg - och övriga böcker sorterade utan ordning, inplockade där det finns plats. Trots detta oortodoxa sätt hittar jag alltid det jag söker.

På Trinity College hade man sorterat böckerna i storleksordning. De stora böckerna stod på nedersta hyllan och de allra minsta högst upp. Hur bär man sig åt när man ska hitta en speciell bok här? Finns det månne ett sidoregister där böckerna är sorterade efter författare följt av uppgift om bokens storlek så att man kan leta upp författaren, se hur hög bokryggen är och sen gå runt med linjal för att hitta böcker med just denna höjd. Jag fick ingen förklaring i min audioguide så frågan får förbli obesvarad. Men snyggt såg det ut!

1 kommentar: