tisdag 25 september 2012

Njutning

Äntligen kan jag njuta av sommarens jobb!



I år skulle jag satsa på odling "i lite större skala". Jag började förbereda mig redan i våras genom att åka till vårmässa, köpa odlingslåda, jord och lite litteratur. Sen sådde jag fröerna i god tid men tyvärr väntade jag lite för länge innan jag planterade om dem. Dessutom planterade jag om dem i såjord - helt fel!



Väl i stugan planterade jag ut tomater, paprikor och basilika på friland men tre tomatplantor fick växa vidare i sina krukor. Resten av sommaren ägnade jag mig åt mina små skötebarn - vattnade dem, tjuvade dem och var allmänt snäll emot dem. Tomaterna började sakta växa men med paprikorna och basilikan skedde ingen förändring. Kruktomaterna fick så småningom ett eget litet hus -  sonen byggde ett "växthus" av våra gamla fönster.

När sommaren var slut var min tio tomatplantor fulla med små tomater - men ack så gröna. De tre krukorna tog jag med hem. Efter några dagar i inomhusvärme började de rodna och i går blev det provsmakning. Ljuvlig!



 
Här har vi blivit inspirerade av Ernst!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt, jag som inte ens trodde att de skulle överleva bilresan!

    SvaraRadera
  2. Tomaterna blev ju jättegoda och snyggt växthus!

    SvaraRadera