lördag 15 september 2012

Poste restante

Det enda jag kände igen från mitt förra besök i Dublin - för si så där 44-45 år sedan - var postkontoret.


När vi gick förbi den pampiga byggnad, som är Dublins postkontor, tittade vi på kulhålen som uppstod vid  påskupproret. Då passade jag också på att kika in genom fönstret och mindes att jag varit där en gång förut - för att hämta brev Poste Restante. För att ha någon kontakt med mina föräldrar under resan runt Irland 1969 -70 skickade de brev, Poste Restante till huvudpostkontoret i Dublin, dit jag gick och hämtade dem.

 
Poste Restante??? Finns det något som idag vet vad begreppet står för? Ungdomar under 60, har nog aldrig hört ordet. Även om begreppet och företeelsen finns kvar, tror jag inte att någon längre kommunicerar på detta ålderdomliga sätt - men ett roligt minne är det.

1 kommentar:

  1. Jag minns väl det där med poste restante fast det säkert är 40 år sen jag senast hörde begreppet. Jag har också ett svagt minne av vårt besök på posten i Dublin. Däremot minns jag inte hur vi tog oss till IrLAND. Det måste ha varit med båt från Cardif (?) dit vi liftade från Londen, eller...?

    SvaraRadera