måndag 13 maj 2019

Både nyttigt och gott

När jag inte kan sova brukar jag lyssna på historiepodden "Den blå hästen". Vaknar jag tidigt väljer jag i stället P1. Problemet är att dessa P1-program ofta är så bra att jag blir intresserad - omöjligt att somna om.

I morse lyssnade jag på P1s "Vetenskapens värld". Programmet handlade om hur man kan hjälpa och stötta innovatörer och uppfinnare så att deras idéer blir kommersiellt framgångsrika.

Man intervjuade bl.a. en kvinna (apotekare och kostexpert) som blev godissugen när hon skulle gå på bio men inte hittade vad hon sökte - nyttigt godis.

När hon inte kunde hitta det hon var sugen på, vare sig på  biografen eller någon annanstans, började hon koka sitt eget godis. Hon kokade och hon kokade och till slut fick hon det resultat hon ville ha - godsaker som är både nyttiga och goda.


"Det här är något för mig" tänkte jag, som så ofta är godissugen. Skickade ett mejl till redaktionen för "Vetenskapens värld" och frågande efter namn och försäljningsställen på detta dundergodis. Svaret kom snabbt men var fel. Godiset fanns inte i den affär de sagt. 

Men eftersom jag fått namnet på härligheten kunde jag själv ta reda på var det såldes och nu kan jag sitta och smaska på nyttigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar