lördag 25 maj 2019

Invasionen i Normandie

Visst kände jag till invasionen i Normandie 1944 men jag hade inte en aning om att den fortfarande är så levande, som den är här.

Vad som också förvånade mig var att platserna fortfarande kallas för de täcknamn man använde vid invasionen. Förvånande att det stolta franska folket har amerikanska namn på sina stränder.


Vi åkte till Omaha beach och vandrade utefter stranden - jag till och med gick i vattnet. Det är en enastående fin kust i Normandie. Landstigningen i Omaha beach var inte direkt framgångsrik (även om man segrade) - många soldater dog eftersom man mötte oväntat hårt motstånd.


Jag tror att det huvudsakligen var amerikanska soldater som landsteg i Omaha. Överallt vajar den amerikanska flaggan (men ofta även andra) och här finns en stor amerikansk kyrkogård. Jag gick runt på kyrkogården och blev förundrad över hur amerikanskt allt var - som en stor välskött amerikansk park.





I början av juni är det 75 år sedan invasionen. Det kommer man att högtidlighålla på många sätt. På kyrkogården bygger man upp ett stort monument och flera plattformar där dignitärer och veteraner kommer att hålla till. Redan nu kunde man se veteraner vandra omkring med bröstet fullt av medaljer.



Vi hade tänkt att besöka ett krigsmuseum, Pegasus memorial, men efter att ha sett krigsmonument i varje liten by hoppade vi det och åkte i stället och hälsade på Proust.




Bordsunderlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar