lördag 11 maj 2019

Plikt eller förmån

Om en vecka ger vi oss ut och tågluffar. Vi blir borta resten av månaden och kommer att missa EU valet.

Gör inget. I går förtidsröstade vi och valvakan kan vi följa i våra mobiler.

I stället för promenad längs Mälaren, till biblioteket Gröndal, (som tillika är vår vallokalen) tog vi båten tvärs över - åkte till stadshuset. Där trodde jag att vi skulle få gå uppför trappan till huvudentrén och in i Blå Hallen för att rösta.

Så blev det inte riktigt. 


Vi hittade inte ens vallokalen. Först när vi gått över borggården och runt hela huset fick vi syn på en vimpel och efter ytterligare letande en liten lapp i ett fönster med texten "Här kan du förtidsrösta". Inte alls så pampigt som jag hade föreställt mig.

   

Jag var mest intresserad av hur valsedlarna visades. Vid förra valet fick Sverige kritik för att valsedlarna låg helt öppet och alla kunde se vilken sedel man tog. (Jag har därför haft för vana att alltid ta flera valsedlar).


Nu hade man lagt valsedlarna i ett ställ med  väggar runt om. Ett litet ställ som bara en person i taget kunde komma fram till. Enkel och bra lösning men egentligen inget problem för oss eftersom vi var ensamma i lokalen.

Jag är glad att vi bor i ett land där man har förmånen att få rösta med jämna mellanrum för lite spännande och högtidligt är det allt - särskilt i år när vi åkte hit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar