onsdag 29 maj 2019

Bonnard

Jag har gjort två grava misstag under resan; först tog jag fel på Cherbourg och Cabourg, sen rörde jag ihop Boudin och Bonnard. Det var Bonnard jag trodde vi tittade på i Honfleur - inte konstigt att jag kände mig besviken.


I Luxemburgparken annonserade man om en utställning som de kallade Nabis där Bonnard ingick. Vi var helt enkelt tvungna att reparera skadan från Honfleur och gå dit. Visade sig att hela två (!) verk av Bonnard ingick men det var trots det en rolig utställning.

Bonnard

Bonnard

Eduard Vuillard

Maurice Denis

Innan vi avslutade Paris på vår favoritrestaurang Le Relais de l'Entrecôte - stället med bara en enda rätt - tog vi en repa genom Rodin parken, mest för att få se Camille Claudel. Camille var lärjunge och älskarinna till Rodin men blev sviken av både honom och sin familj. Förra gången jag var i parken var museet stängt för reparation. Camilles sorgliga öde är det svårt att glömma. Tyckte hon hade gjort små fina skulpturer, i klass med sin mästare - men vem är jag att bedöma det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar