onsdag 15 maj 2019

Slut

I dag gick jag min sista dag på Birkagårdens folkhögskola - i alla fall för den här terminen. Tråkigt men ändå skönt med ett avbrott och lite mer frihet nu när sommaren är på intågande.

Vi ägnade de första lektionerna åt den tysk/turkiska filmen "The Edge of  Heaven". En bra och tänkvärd film med flera infallsvinklar och försoning som huvudtema. Den handlade både om turkar som flyttat till Tyskland och "vanliga" tyskar, mötet dem emellan och hur präglad man är av sin uppväxt. Så trevligt att titta på film tillsammans med andra och sen diskutera och analyserar innehållet.

Efter film och lunch tog vi en arkitekturpromenad i Hagastan. Guidad visning i kvarter med både gammal och ny bebyggelse.

"Tors torn" ritat av Reinier de Graa
Hagastan
Industribyggnad
Ritad av Ragnar Östberg

Vinlagret,
ritat av Cyrillus Johansson 
Wenner-Gren center

Stockholms vackraste funkisbyggnad (enl vår lärare) -
ritad av Nils Ahrbom och Helge Zimdal 1936 


Sen direkt vidare till bridgespel.

När jag efter en lång "arbetsdag" kom hem vid sextiden möttes jag av en överraskning - fransk musik och härlig fransk trerätters på balkongen - en försmak av vårt nästa "projekt" tågluffarresa till Normandie.


Sen avslutade jag denna trevliga och innehållsrika dag på bästa sätt - ett avsnittet i den engelska serien "Ett fall för Vera".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar