söndag 19 april 2020

Hemligt knep

Det finns inget, i alla fall inte mycket, som är härligare än att få köpa hem de första tulpanerna för året.

Förr brukade jag göra det någon gång i mitten av januari. Numera köper jag ofta en bukett redan till julafton.


Praktiskt taget varje vecka bär jag därför hem en fin, dyr bukett från vår "egen" blomsteraffär både för lyst  och för att stötta blomsteraffären


När man har plast för fönstren och helt saknar utsikt gäller det att ha något annat fint att fästa ögonen på, om man ska klara av livet i dubbelkarantän.


Jag är imponerad av dessa tulpanerna. De står sig väldigt bra, slår ut och blir jättevackra. De är till och med vackra när de blommat över.

Jag vet inte om tulpanerna står sig så länge för att jag köper dem i blomsteraffären (som kanske säljer blommor av bättre kvalitet) eller om det beror på att jag har ett hemligt knep.


Hemligt knep? Ja, det är ett gammalt så kallat husmorsknep jag tillämpar när jag lägger ner ett kopparmynt i vasen! Eftersom koppar är en viktig del av växternas näringsämnen bidrar den till att förlänga tulpanernas liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar