söndag 1 januari 2012

En klocklös kalender

Nytt år innebär ny oskriven almanacka med nya vackra bilder!


För att jag ska köpa en årskalender måste två krav vara uppfyllda - den måste ha vackra bilder och den måste vara liten. Dessa urvalskriterier har jag haft hur länge som helst - ja, ända sedan vi en gång fick en mycket vacker japansk almanacka i present. Så fort jag började använda den japanska kalendern insåg jag hur trevligt det var att varje vecka få en liten present i form av en ny vacker bild. Den japanska almanackan hade dock en nackdel, den var jättestor. Det året fick jag köra med dubbel bokföring - jag fick ha en liten enkel almanacka i väskan som jag sedan synkade med den japanska.

Förra årets kalender köpte jag på Pradomuseet i Madrid, där jag stannade en dag efter min Caminovandring. Det var en väldigt funktionell kalender som gav bra överblick eftersom den bara hade tolv uppslag - en för varje månad. Jag tyckte dock att den hade allt för lite bilder.

Årets kalender tror jag blir en höjadarkalender. Det är en hortikulturell kalender med massor av vackra blomsterbilder - en för varje uppslag. Den är något större än fjolårets men ändå behändig. 2012 års kalender är utgiven av The royal horticultural society och visar verk av åtta kvinnliga målare från 1800-talet. Några av dem var professionella illustratörer - Augusta Withers, Margaret Meen och Nelly Robert - de övriga var duktiga amatörer. 
 

Vecka två i min nya engelska kalender illustreras med bilden "En rikedom av blommor" (min översättning). Till min förvåning upptäckte jag emellertid att veckonumreringen inte överensstämmer mellan England och Sverige. Vecka två i England motsvarar vecka ett i Sverige. Undrar just hur många gånger detta kommer att leda till att jag bokar fel - tur att England ligger före i numreringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar