söndag 15 januari 2012

Håller Sundsvall på att dö?

Sundsvall har en mycket vacker stadskärna med jättemånga ursnygga hus, som byggdes efter den stora branden i slutet av 1800-talet. 
Hirschka huset vid torget

Detalj från Hirschka huset
Eftersom vi var ute på  Stornäset i går bestämde vi oss i dag för att ta en stilla söndagspromenad genom stan - som omväxling. Vi kom ned till stan strax efter klockan två på eftermiddagen och vi kom ned till en nästan död stad. Kulturmagasinet med biblioteket var öppet och det var flera affärer som höll öppet men var fanns alla människor?  Jag gissar att de hade åkt ut till det stora köpcentrat, Birsta, strax utanför stan.

Jag tycker det är synd att Sundsvall har så lite folkliv. Den ena affären efter den andra slår igen och öppnar ny butik i köpcentrat och dit åker folk  -gratis parkering och allt samlat. Varför har man inte satsat mer på stan i stället? Jag tror att höga hyror och att det är så svårt och dyrt att parkera har gjort att stan sakta med säkert håller på at dö. 


Nej, jag gillar inte denna utveckling. Jag vill ha städer fulla med liv och rörelse och med massor med folk. Jag hoppas att det inte är för sent att stoppa utflyttningstrenden och att de butiker som ännu finns kvar verkligen stannar kvar och att folk handlar i stan.

2 kommentarer: