söndag 29 januari 2012

Hämta det själv!

Dagen till ära blev jag bjuden på kaffe och bakelse på ett Charmigt café i stan.

Nu, 45 år efter Du-reformens införande i Sverige, händer det allt som oftast att jag blir tilltalad med Ni i affärer och caféer. Det gillar jag inte! Har man upplevt krusandet med titlar och Ni-ande känns det som en klar tillbakagång att ungdomar åter börjar Nia "oss äldre". När jag frågar (vilket jag gör då och då) varför de tilltalar mig med Ni, får jag alltid till svar att de vill vara artiga. Vilket trams! Det är snarare fråga om Åldersdiskriminering!

Idag, när vi fikade på stan, serverades bakelsen - sen fick vi vänta och vänta. Det ledde naturligtvis till att bakelsen sedan länge var uppäten, när kaffet äntligen serverades. Inte klarar man av att ha en läcker bakelse framför näsan i tio minuter utan att smaka och smakar man är det, så att säga, kört.


Kaffe kan man dricka utan tilltugg, så det gjorde inte så mycket att bakelsen var uppäten - även om det var lite snopet. När så kaffet kom in, kom det utan socker. Jag dristade mig då till att fråga om man inte får socker till kaffet. Socker finns där borta. Hämta det själv! - blev svaret. Okidok - jag reste mig för att gå och hämta denna onyttighet men då kom det plötsligt två små sockerrör flygande genom luften och landade på bordet. Jag vet inte om tjejen insåg att hon varit ohövlig eller om hon inte trodde jag skulle orka hämta sockret själv men hon insåg uppenbarligen att hon måste "leverera". Att gå fram och lämna över sockret och säga "Var så god" - hade kanske varit att gå för långt. I stället kastade hon över sockerrören och hon var duktig på att kasta (hade kanske vanan inne) för de hamnade mitt på bordet.

På hemvägen funderade jag på om det är en generationsfråga vad som menas med att vara artig.

3 kommentarer:

  1. Nu börjar det nästan bli Ribbing-nivå här! Kul!

    Jag brukar också bli niad, måste bero på att niaren vill framstå som ung (och historielös).

    SvaraRadera
  2. När min mamma var 92 år så sa en hemtjänstpersonal till henne att säga Ni - till hemtjänsten alltså. Min mamma blev jättearg , hon hade förstås dureformen i gott minne.

    SvaraRadera
  3. Grattis igen! Tänk om sockerkastaren vetat att det dessutom var din födelsedag... Nä, det var inte så trevligt. Jag tror kanske att det är svårt att veta hur man skall vara artig. Huvudsaken är att man är trevlig tycker jag. Svaret på frågan om man kunde få socker hade kunnat vara det samma men sägas på ett mycket trevligare sätt.
    Och det där med att säga ni håller jag med er ;) ... det låter löjligt och då var jag inte ens med på "dureformen". Men... om någon säger ni tycker jag inte att det är oartigt eller känner mig förolämpad. Jag tror inte att de säger ni och du till olika personer. De som säger ni säger nog ni till alla kunder.

    SvaraRadera